Elektryczny SOLARIS na testach w Tarnowie

17/04/2023

Od wtorku 18 kwietnia 2023 roku, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozpoczęło testy kolejnego elektrycznego autobusu, tym razem jest to autobus marki SOLARIS, model Urbino 12 electric. Próbne jazdy potrwają do 27 kwietnia br., podczas których Solaris będzie obsługiwał popularne tarnowskie linie: 0,1,2,3,9,14,30,33, by jak najlepiej poznać możliwości pojazdu związane z wykorzystaniem elektromobilnych rozwiązań w transporcie miejskim.

Solaris Urbino 12 electric wyposażony jest w szereg nowoczesnych rozwiązań, pozwalających na swobodne kursowanie w ciągu dnia. W autobusie może wygodnie podróżować 45 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących.  Znajdujący się na pokładzie silnik elektryczny zasilany jest energią pochodzącą z baterii Solaris High Energy, o pojemności 528 kWh. Dzięki tak dużej pojemności magazynów energii, autobus na jednym ładowaniu może wykonać około 350 kilometrów.

Testowany Solaris jest drugim w tym roku elektrycznym autobusem, któremu „przygląda się” Spółka MPK. W lutym br. testom poddawany był autobus marki MAN, model Lion’s City E. Celem obu testów jest zapoznanie się z pojazdami napędzanymi energią elektryczną, w tym m.in. ocena zastosowanych rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem ergonomii, funkcjonalności oraz bezpieczeństwa. Działania te pozwolą sprawdzić, jak autobus z napędem elektrycznym zachowuje się na trasach o różnych długościach, z różnym ukształtowaniem terenu, o różnym natężeniu ruchu. - Poprzedni test z lutego wypadł w naszych oczach pozytywnie – mówi Pani Anna Reising prezes Zarządu MPK. - Zarówno pod względem ergonomii, funkcjonalności oraz bezpieczeństwa. Sprawdzaliśmy jak autobus z napędem elektrycznym zachowuje się na trasach z różnym ukształtowaniem terenu i o różnym natężeniu ruchu. Autobus jest cichy i przyjazny dla kierowcy. Kierowcy ocenili wysoko zastosowane rozwiązania, na szczególna uwagę zasługiwał komfort pracy, łatwość obsługi, czytelne menu oraz zwrotność pojazdu. Gwarantowany zasięg (280 km) sprawdził się. Zużycie energii elektrycznej na 100 km przez testowany autobus wyniosło 130 kWh. Liczymy, że sprawdzi się w codziennym użytkowaniu przy ewentualnym zakupie, który uzależniony jest od pozyskania wysokiej dotacji ze źródeł zewnętrznych. Obecny test modelu Urbino 12 electric będzie wyglądał podobnie jak ten pierwszy.

Koszt zakupu elektrycznego autobusu wynosi od 2,5 do 2,8 mln złotych netto.