Prezentacja nowych autobusów i systemów elektronicznych

26/06/2020

Kilkanaście dni temu MPK Tarnów informowało o odbiorze technicznym autobusów SCANIA CNG MIDI w fabryce w Słupsku, które już wczoraj pojawiły się na tarnowskich ulicach. Dzisiaj natomiast odbyła się oficjalna prezentacja nowych pojazdów, na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej wraz z przejazdem ulicami miasta Tarnowa, podczas którego zaprezentowano wszystkie zamontowane systemy i techniczne rozwiązania stosowane w tarnowskim taborze.
Zakup nowych autobusów możliwy był dzięki realizacji czwartego już projektu unijnego, z którego Spółka otrzymała dofinansowanie, w pełnej wnioskowanej kwocie. Tarnowski tabor wzbogacił się tym samym o pięć nowoczesnych, ekologicznych autobusów zasilanych gazem CNG, które stanowią kolejny wkład w ekologię i podnoszą komfort podróżowania komunikacją miejską. Autobusy są wyposażone w szereg innowacyjnych systemów i udogodnień dla pasażerów. Oprócz zakupu pojazdów została zmodernizowana Hala Napraw Bieżących celem poprawy warunków i bezpieczeństwa pracy jak również ekologii przedsiębiorstwa. 
Zmodernizowane autokomputery umożliwią montaż nowych kasowników dostosowanych do obsługi kart płatniczych we wszystkich autobusach już od początku września 2020 r. W pierwszej kolejności będzie można kupić bilet zwykły oraz 60-minutowy a w przyszłości płacić również za przejechane przystanki, tak jak ma to miejsce w tej chwili przy użyciu Tarnowskiej Karty Miejskiej. W ramach projektu Spółka doposaży 100 % autobusów w kamery cofania oraz zostanie do końca listopada 2020 zamontowany zupełnie nowy system liczenia pasażerów. Używana dzisiaj do kontaktów z pojazdami analogowa łączność radiowa zamieniona zostanie na najnowocześniejszą, kodowaną, cyfrową radiostację DMR, podobną do użytkowanej przez służby państwowe. Zakupionych zostanie 16 defibrylatorów AED, które wraz z tymi będącymi już na wyposażeniu, pozwolą objąć 25 % pojazdów w ratujące życie urządzenia. Docelowo, w ciągu kilku lat MPK Tarnów wyposaży w defibrylatory 100 % taboru.
Już teraz system informacji pasażerskiej został poszerzony o pierwszą w Polsce integrację MPK-ROWER MIEJSKI. Pasażerowie zbliżając się do stacji Tarnowskiego Roweru Miejskiego, otrzymają informacje o ilości dostępnych tam rowerów. Autobusy zbliżając się do przystanku, do którego zlokalizowana jest stacja rowerowa wysyła pytanie do serwera operatora systemu rowerowego i prezentuje na ekranie LCD ilość wolnych rowerów. Dodatkowo informacja o dostępności stacji rowerowej nadawana jest przez komunikat głosowy. To jedyny taki system w Polsce.
Drugim zaprezentowanym systemem jest informacja o przesiadkach. Dzięki niemu każdy pasażer dowie się o przesiadkach możliwych na kolejnym przystanku. Pasażer otrzymuje na ekranie LCD w każdym autobusie informacje o numerze linii, kierunku i czasie odjazdu innych autobusów, które przyjadą w ciągu 30 minut na przystanek do którego zmierza. Podobne systemy są użytkowane w kilku innych miastach, ale nie podają one zwykle ani kierunku ani czasu do odjazdu autobusów na przystankach. Nasz system jest pod tym względem bardzo wygodny dla pasażerów.
Zaprezentowano także, jedyny w kraju, system do poprawy płynności ruchu drogowego w mieście. Kierowca po zauważeniu jednego ze zdarzeń/utrudnień w ruchu takich jak: uszkodzony przystanek, blokada przejazdu np. przez źle zaparkowany samochód, podtopienie jezdni, nisko wiszące konary drzew bądź przewodów elektrycznych, wybiera na ekranie autokomputera odpowiednią opcję, a informacja natychmiast jest przesyłana do dyspozytora MPK oraz do odpowiedniej służby jak Miejskie Centrum Zarządzania Ruchem, ZDiK, Zakład Energetyczny czy Straż Miejska. Dzięki temu służby mogą natychmiast reagować na wszelkie utrudnienia w ruchu w mieście.
Przypomnijmy, że wartość realizowanego projektu to ponad 10 mln złotych brutto.
Nie ulega wątpliwości, że tarnowski tabor należy do najnowocześniejszych w Polsce, a tę ogromną zmianę, na lepsze, umożliwiły właśnie dotacje z Unii Europejskiej oraz zaangażowanie i innowacyjność pracowników Spółki.