Rewolucyjny system dynamicznej informacji pasażerskiej

09/09/2019

Na kilkudziesięciu tarnowskich przystankach autobusowych pojawiły się specjalnie przygotowane tabliczki z kodem QR i zbliżeniowym tagiem NFC. Jest to nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej przygotowany wspólnie przez Zarząd Dróg i Komunikacji w Tarnowie oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

Powstały innowacyjny system jest niejako wsparciem dla funkcjonującej już dynamicznej informacji pasażerskiej opartej na elektronicznych tablicach świetlnych pokazujących rzeczywisty czas przyjazdu autobusu określonej linii.  

Elektroniczne tablice znajdują się na 50 najważniejszych przystankach w Tarnowie, jednakże ich koszt jest zbyt duży by mogły pojawić się na wszystkich przystankach w mieście, a jest ich około 370, natomiast łącznie z ościennymi gminami obsługiwanymi przez MPK aż 670. Dlatego też, w miejscach gdzie nie ma tablic świetlnych, do końca września br. pojawią się specjalne kody QR i zbliżeniowe tagi NFC, dzięki którym każdy pasażer dysponujący smartfonem może otrzymać dokładnie te same informacje, które wyświetlają elektroniczne tablice.

Pomimo, że jest to nowoczesna technologia, korzystanie jest bardzo proste, wystarczy tylko smartfon z połączeniem internetowym. W nowszych telefonach należy uruchomić aparat fotograficzny i skierować obiektyw na kod, zaś w starszych trzeba zainstalować bezpłatną aplikację do odczytywania kodów QR. Smartfon z otwartą aplikacją należy skierować na kod QR, a dane z systemu komunikacji miejskiej zostaną błyskawicznie przesłane na telefon użytkownika. Otrzymana informacja zawiera rzeczywisty czas przyjazdu autobusu na konkretny przystanek. Załączony projekt tabliczki zawiera przykładowy kod QR, którego funkcjonalność już można sprawdzić w swoich smartfonach.  

 Widok tabliczki z kodem QR na przystankach

W przypadku zbliżeniowych tagów NFC, posiadacz smartfona musi mieć aktywny moduł NFC, a połączony z internetem telefon należy zbliżyć do zaznaczonego na tabliczce miejsca by uzyskać pożądane informacje o autobusie, którym chcemy podróżować. Zatem efekt ich działania jest dokładnie taki sam jak kodów QR. Wyświetlana informacja wygląda następująco:

 

 

Na uwagę zasługuje fakt, iż wdrażany w Tarnowie system jest pierwszym w Polsce, i w pełni działającym tego typu systemem, gdyż do tej pory takimi rozwiązaniami mogły się pochwalić jedynie europejskie metropolie. Dla porównania miasto Poznań jest dopiero w fazie testów.

Warto również dodać, że wdrożenie tego nowoczesnego systemu kosztowało Zarząd Dróg i Komunikacji trzy tysiące złotych. Niski koszt to wynik doskonale działającego, na najwyższym poziomie informatyzacji, systemu miejskiej komunikacji publicznej.