Jutro jest dzisiaj
Nowy prezes MPK, którym został w 2007 roku Jerzy Wiatr, został postawiony przed trudnym zadaniem. Spółka wymagała gruntownej restrukturyzacji by odzyskać finansową równowagę oraz podnieść konkurencyjność przedsiębiorstwa, co oznaczało obniżenie stałych kosztów funkcjonowania. W efekcie stan osobowy firmy zmniejszył się o 20%, a firma w 2009 roku po raz pierwszy w swej historii odnotowała zysk, by kilka lat później zdobyć pozycję monopolisty na lokalnym rynku zbiorowej komunikacji miejskiej.
Rozpoczęty proces naprawy spółki miał swój nadrzędny cel jakim była poprawa
i wzmocnienie transportu publicznego oraz zwiększenie jego atrakcyjności. Było to możliwe dzięki staraniom władz MPK o unijne dotacje, które pozwoliły na zakup nowych autobusów wraz z nowoczesnymi systemami elektronicznymi, a w konsekwencji na wymianę wysłużonego już taboru.
Zrealizowane w latach 2009-2013 dwa unijne projekty pozwoliły na zakup 21 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich o zmniejszonej emisji zanieczyszczeń, co stanowiło jeden z głównych celów obu projektów. Nowoczesne pojazdy stworzyły możliwość zredukowania znacznej części zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery, a co za tym idzie, wpłynęły na poprawę jakości powietrza na terenie obsługiwanym przez MPK. Ponadto zostało utworzone informatyczne Centrum Nadzoru Ruchu, które znacząco usprawniło proces świadczenia usług oraz dostęp do informacji dla pasażerów, między innymi dzięki specjalnej aplikacji MyBus, która pozwala sprawdzić dokładny, realny czas odjazdu oraz standard pojazdu. Rozwiązania te zwiększyły atrakcyjność transportu publicznego, zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych.
Dotacje unijne pozwoliły także na montaż we wszystkich pojazdach autokomputerów wraz z tablicami świetlnymi, co stanowiło kolejne udogodnienie dla korzystających z komunikacji oraz montaż w 30 autobusach systemów monitoringu wizyjnego i systemów liczenia pasażerów, co oczywiście poprawiło bezpieczeństwo podróżowania, zwłaszcza w godzinach późnowieczornych.
Spółka w 2013 roku mogła się już pochwalić z poprawy efektywności wykonywania zadań przewozowych poprzez zmniejszenie awaryjności taboru dzięki nowym pojazdom oraz z lepszej organizacji pracy i szybszej reakcji w przypadku awarii pojazdu, dzięki wdrożeniu zintegrowanego systemu zarządzania ruchem.
Łączna wartość obu zrealizowanych projektów to ponad 21 milionów złotych z czego dofinansowanie z MRPO wyniosło prawie 11,5 milionów złotych.
Zarząd spółki konsekwentnie dążył do podniesienia jakości komunikacji, w której pasażer jest „numerem jeden”. I tak oto 23 lutego 2017 roku MPK złożyło kolejny wniosek na dofinansowanie zakupu autobusów ze środków unijnych. Tym razem projekt zakładał zakup aż 40 sztuk nowych niskoemisyjnych EURO 6, niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację oraz monitoring wizyjny autobusów, w tym 21 sztuk pojazdów zasilanych gazem ziemnym CNG. Spółka sukcesywnie realizowała, a proces ten nadal trwa, zadania mające na celu zwiększenie ekologicznych walorów istniejącego taboru posiadając dodatkowy atut, tj. stację CNG, która umożliwia tankowanie nowego taboru, i co istotne doświadczenie w obsłudze technicznej autobusów zasilanych CNG.
Oprócz nowych pojazdów doposażono pozostałe autobusy w monitoring wizyjny o wysokiej rozdzielczości z rejestracją dźwięku i obrazu w celu zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów oraz otoczenia drogi, co zapewniło posiadanie monitoringu w 100% taboru oraz w sterowniki sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach prowadzące do większej płynności jazdy.
Doposażenie autobusów w wewnętrzne tablice informacyjne LCD (55 sztuk), interaktywna informacja pasażerska integrująca systemy PKP-MPK, czyli informacja wyświetlana na tablicach LCD na temat przyjazdów i odjazdów pociągów na stacji
w Tarnowie oraz zakup 1 sztuki systemu zewnętrznych zapowiedzi głosowych dla niedowidzących – to pozostałe zadania zrealizowane w ramach tego projektu.
Wykonanie powyższych zamierzeń spowodowało radykalną zmianę w dotychczasowym funkcjonowaniu tarnowskiej komunikacji, a spółka MPK osiągnęła bardzo wysoki wskaźnik jakości komunikacji w skali kraju. Zakupione pojazdy są jednymi z najlepszych na świecie, wyposażone we wszelkie elektroniczne udogodnienia dla pasażerów, w nowoczesne, dotykowe kasowniki, graficzne i głosowe systemy wewnętrznej i zewnętrznej informacji pasażerskiej. Autobusy są również w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Klimatyzacja o dużej mocy, wydajne ogrzewanie, drzwi otwierane na zewnątrz oraz zabezpieczenie przed przytrzaśnięciem drzwiami sprawia, że podróż odbywa się w prawdziwym komforcie. Wspomniany wyżej monitoring wizyjny w całym taborze znacznie zwiększył bezpieczeństwo pasażerów, a sterowniki sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, nadadzą priorytet autobusom MPK, poprawiając tym samym punktualność przejazdów. Sprawnie funkcjonuje również integracja tarnowskiej komunikacji miejskiej z transportem kolejowym, gdyż pasażer udający się w dalszą podróż pociągiem, już w autobusie może zobaczyć godzinę odjazdu, a w najbliższej przyszłości będzie dynamiczna informacja o komunikacji kolejowej.
Warto wspomnieć tutaj o bardzo przydatnych dla pasażerów aplikacjach i tablicach przystankowych, które dodatkowo usprawniają poruszanie się po mieście. Aplikacja MyBus, darmowa i dostępna dla każdego użytkownika smartfonu prezentuje dynamiczną informację pasażerską a nawet zaplanuje przesiadki. Aplikacja odbiera informacje
z nadajników GPS zamontowanych w autobusach, które przesyłają je do Centrum Nadzoru Ruchu w MPK. Dane są precyzyjne a użytkownik może sprawdzić dokładną lokalizację konkretnego autobusu i dokładny, podany w minutach czas przyjazdu na konkretny przystanek.
Tarnów również, jako jedno z niewielu miast w Polsce, zapewnia wsparcie dla Google Maps przekazując realne a nie rozkładowe godziny odjazdów z przystanków. Wystarczy tylko wpisać swoją lokalizację, wybrać punkt docelowy oraz środek transportu. Jest to spore ułatwienie w przypadku osób nie znających nazw przystanków bądź po prostu rzadko bywających w mieście i nie bardzo zorientowanych w liniach komunikacyjnych.
Dopełnieniem nowoczesności był montaż 51 tablic świetlnych przy przystankach, które na bieżąco pokazują odjazdy autobusów na poszczególnych liniach. Zarówno tablice jak i wspomniane wyżej sterowniki sygnalizacji świetlnej stanowią elementy unijnego projektu realizowanego przez Urząd Miasta Tarnowa pod nazwą „Integracja Transportu Publicznego”, którego częścią jest obecnie wdrażana, jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat tj. Inteligentny System Transportowy (ITS). Jednakże należy zaznaczyć, iż działania UM Tarnowa są możliwe dzięki projektom unijnym zrealizowanym przez spółkę MPK w latach 2009 – 2013., która niejako zapoczątkowała unowocześnianie tarnowskiej komunikacji miejskiej.
W mieście zostaną wprowadzone priorytety przejazdu na 32 skrzyżowaniach dla autobusów, które w razie potrzeby nadadzą im pierwszeństwo przejazdu tworząc tzw. zieloną falę. Rozwiązanie to zmniejszy opóźnienia przejazdów, upłynni przejazd, a co za tym idzie poprawi komfort pasażerów jak również kierowców samochodów, ponieważ utworzone 4 skoordynowane ciągi będą automatycznie zmniejszać natężenie ruchu
w danych obszarach miasta.
Oprócz systemu ITS, projekt obejmuje powstanie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, który poinformuje o wolnych miejscach parkingowych w mieście. Dziesięć tablic informacyjnych oraz aplikacja na telefon będą naprowadzać kierowców na jedno z 600 miejsc parkingowych zlokalizowanych wzdłuż ulic ścisłego centrum miasta. Elementem projektu jest również Tarnowski Rower Miejski, który funkcjonuje od zeszłego roku ale docelowo projekt zakłada utworzenie 10 stacji ze 110 jednośladami.
Budowa dwóch punktów przesiadkowych w Tarnowie to ostatnia składowa projektu. Miejsca te będą dostosowane do potrzeb pasażerów oraz kierowców, którzy będą mogli się przesiąść do miejskich autobusów, bezpiecznie zostawiając swoje samochody.
W tym miejscu można by się już pokusić o podsumowanie ostatniej dekady w MPK,
a wygląda ona imponująco.
- 70% ekologicznego taboru
- 56% młodego taboru (do 5 lat)
- 100% klimatyzowany
- 100% wygodny i przystosowany do niepełnosprawnych
- 100% monitorowany
- 100% zabezpieczony przeciwpożarowo
- 100% nowoczesny z zawansowanymi systemami smart city.
Pomimo osiągnięcia tak dobrych wyników Zarząd Spółki nie poprzestaje w staraniach
o „lepsze jutro”. Celem jest uzyskanie możliwie jak najlepszego wskaźnika ekologicznego taboru, tak by w 2028 roku tarnowskie autobusy były w 33% gazowe, 33% elektryczne oraz w 33% z napędem na biodiesel. I można też śmiało założyć, że skoro Spółka tak intensywnie i konsekwentnie rewolucjonizowała tarnowską komunikację w ostatnim dziesięcioleciu, to kolejne 10 lat również przyniesie wiele pozytywnych zmian i rozwiązań, a co najważniejsze osiągnięcie zamierzonego, „ekologicznego celu”.
ZAMKNIJ