NOWY SYSTEM ASYSTENT PRZESIADEK

21/01/2021

W tarnowskim MPK został uruchomiony nowy system o nazwie ASYSTENT PRZESIADEK, który poprawia komfort korzystania z autobusów miejskich.

„To jedyny taki system w Europie, a być może na Świecie stworzony przeze mnie dla zwiększenia komfortu pasażerów tarnowskich autobusów. Nikt z nas nie lubi widoku uciekającego autobusu, na który chcieliśmy się przesiąść, a ten system ma znacząco zminimalizować takie sytuacje.” – zaznacza Jerzy Wiatr, prezes MPK TARNÓW.

Idea systemu polega na śledzeniu lokalizacji autobusów w czasie rzeczywistym i przekazaniu kierowcy autobusu informacji, że inny autobus za chwilę nadjedzie na przystanek, na którym on właśnie się znajduje.

W tym celu analizujemy rozkłady jazdy na wybranych węzłowych przystankach (tzw. punktach przesiadkowych), identyfikujemy kursy różnych linii, które odjeżdżają planowo o tej samej godzinie. To tworzy listę tzw. „zdarzeń przesiadkowych”- ta czynność jest wykonywana w odpowiedniej aplikacji dopisanej do naszego centralnego systemu zarządzania komunikacją miejską Centrum Nadzoru Ruchu „CNR”. W ramach tworzenia systemu Asystenta Przesiadek zmodyfikowane zostało także oprogramowanie auto-komputerów wszystkich naszych autobusów, czyli komputerów pokładowych zarządzających punktualnością autobusów i ich systemami informacji pasażerskiej.

Po wybraniu przystanków węzłowych (na tę chwilę 10) następuje automatyczny wybór tzw. zdarzeń przesiadkowych. Od tego momentu zaczyna się praca systemu…

Autobusy, które powinny się spotkać nazywamy dla uproszenia autobus A oraz autobus B. Autobus A przyjeżdża na przystanek i jeżeli nie jest opóźniony wtedy system centralny CNR sprawdzi kiedy na ten przystanek przyjedzie powiązany z nim autobus B. Jeżeli autobus B ma przyjechać realnie na ten przystanek nie później niż 60 sekund od swojego planowanego czasu przyjazdu to w takiej sytuacji na ekranie auto-komputera autobusu A pojawia się komunikat, aby poczekać określony czas na przyjazd autobusu B. Jeżeli autobus A jest opóźniony lub oczekiwanie na autobus B powodowałoby zwiększenia opóźnienia żadna wiadomość dla kierowcy nie nadejdzie. Dzięki temu nasz system nie powoduje zwiększenia opóźnień autobusów, natomiast bardzo korzystnie wpłynie na eliminację przyspieszonych przyjazdów autobusów.

Wyjaśnimy to na realnym przykładzie. Ustaliliśmy zdarzenie przesiadkowe: na przystanku Krakowska 02 Planty o godzinie 16:53 rozkładowo spotykają się linie 9 oraz 34. Autobus linii 9 przyjechał o godzinie 16:52:54. Kierowca otrzymał komunikat, aby poczekać na autobus linii 34, który na podstawie lokalizacji GPS przyjedzie o 16:53:10. Kierowca autobusu linii 9 nie odjechał z przystanku przed przyjazdem autobusu linii 34, który nastąpił o 16:53:12. Pasażerowie linii 34 mieli możliwość przesiadki na oczekujący na nich na tym przystanku autobus linii 9.

Komunikat Asystenta Przesiadek, jaki otrzymuje kierowca jest sugestią, a nie bezwzględnym nakazem. Powinien się on do niego zastosować, ale jeżeli uzna, że w danym czasie i miejscu ruch uliczny jest duży, a oczekiwanie na przesiadkę jest zbyt długie, co może generować opóźnienia, może on jechać dalej. Być może zmienimy tę zasadę w przyszłości gdy ocenimy działanie systemu w dłuższej perspektywie.

Na chwilę obecną mamy 10 punktów przesiadkowych. Na każdym jest kilka do kilkunastu zdarzeń przesiadkowych dziennie. Za okres 1 do 21 stycznia miało miejsce 1085 zdarzeń przesiadkowych, z czego 691 przesiadek zostało zrealizowanych.

ASYSTENT PRZESIADEK to autorski system MPK TARNÓW, który został oprogramowany przez specjalistów z mieleckiej firmy R&G, czyli naszego dostawcy zintegrowanego systemu zarządzania flotą i przedsiębiorstwem. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom informatycznym i sprzętowym wdrożonym w poprzednich latach tworzenie Asystenta Przesiadek ograniczyło się wyłącznie do prac informatycznych na kwotę 30 tys. zł, bez konieczności montażu jakichkolwiek fizycznych urządzeń.

Wdrożenie tego systemu potwierdza naszą pozycję lidera w kraju pod względem jakości systemów elektronicznych w komunikacji miejskiej. Asystent Przesiadek to kolejny obok integracji z PKP czy integracji z tarnowskim rowerem miejskim autorski i jedyny w Polsce system działający w Tarnowie. Nasze systemy zapewniają wygodną informację pasażerską dla pasażerów, także tych z ograniczeniami ruchowymi. Oprócz danych lokalizacji pojazdów MPK dostarczamy także informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym, uszkodzeniach nawierzchni dróg czy przystanków autobusowych dla Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie.

 

AKTUALIZACJA: 5 luty 2021 r. 

Po analizie pracy systemu, która wskazuje, że system nie powoduje opóźnień lub innych problemów podjęliśmy decyzję, aby rozszerzyć ilość punktów przesiadkowych na których zaplanowane są tzw. zdarzenia przesiadkowe (odjazdy dwóch linii o tym samym czasie i miejscu).
W pierwszej fazie testowej utworzyliśmy 10 punktów przesiadkowych od 1 stycznia 2021 r. Przez ten miesiąc z możliwych 1.922 zdarzeń przesiadkowych do skutku doszło 1.260, czyli 66%. Oznacza to, że autobusy spotkały się z dopuszczalnym opóźnieniem jednego z nich do 1 minuty i spędziły razem na przystanku co najmniej 10 sekund, czyli czas potrzebny na rozpoczęcie przesiadki pasażerów.

Od 3 lutego 2021 r. włączyliśmy dodatkowe 10 punktów przesiadkowych do systemu. Poniżej prezentujemy aktualną listę punktów przesiadkowych w systemie Asystent Przesiadek w Tarnowie:

 

Punkty przesiadkowe dodane dnia 03.02.2021 r.:

  • Czerwona 06 - Norwida
  • Klikowska 05 - Straż
  • Mościce - Plac 01
  • Narutowicza 02 - Bandrowskiego
  • Słoneczna 05 - Szkoła
  • Solidarności 01 - Klikowska
  • Starodąbrowska 03 - Słoneczna
  • Starodąbrowska 06 - Cmentarz
  • Szujskiego 02 - Wilsona
  • Szujskiego 03 - Rolnicza

Punkty przesiadkowe od dn. 01.01.2021 r.:

  • Krakowska Planty
  • Krakowska Pl. Popiełuszki
  • Krakowska - Braci Żmudów
  • Lwowska - Szeroka
  • Matki Bożej Fatimskiej - Curie
  • Mickiewicza - Poczta
  • Sikorskiego - Świt
  • Solidarności - Seminarium
  • Starodąbrowska - Mickiewicza
  • Jana Pawła II - Os. Zielone

 

Na tych przystankach system zwiększa szansę na przesiadkę do ok 70%. Pozostałe niezrealizowane przesiadki wynikają przede wszystkim z 2 faktów:

  1. Różnica w czasie przybycia autobusu A oraz B jest zbyt duża i pasażerowie autobusu A musieliby czekać kilka minut na przystanku na autobus B
  2. Autobus B był zbyt opóźniony, tak więc oczekiwanie na niego przez autobus A spowodowałoby jego opóźnienie na kolejnym przystanku

Nasz system był projektowany w połowie 2020 roku, gdy obsługiwaliśmy jeszcze 28 linii, w tym 10 gminnych. W poprzednim układzie komunikacyjnym ilość punktów przesiadkowych i wynikających z nich zdarzeń przesiadkowych byłaby zdecydowanie większa. W rezultacie na tę chwilę nie planujemy dodawania kolejnych punktów przesiadkowych aby uniknąć ponawiania zdarzeń przesiadkowych dla tych samych linii na jednej trasie.