Dofinansowanie unijne na kolejne autobusy i systemy

14/08/2019

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie informuje, że nasz wniosek pt. „Zakup niskoemisyjnych autobusów CNG wraz z dostosowaniem zaplecza technicznego, integracja różnych środków transportu i poprawa jakości obsługi podróżnych, budowa i modernizacja telematycznych systemów zarządzania ruchem w celu usprawnienia poruszania się pojazdów komunikacji miejskiej” został oceniony pozytywnie i otrzymaliśmy pełne wnioskowane dofinansowanie w kwocie 6.95 mln zł na jego realizację.

W ramach projektu zakupimy 5 nowoczesnych, ekologicznych, wyposażonych w wydajną klimatyzację autobusów miejskich klasy midi o długości 10-11 m. Pojazdy będą zasilane najbardziej ekologicznym paliwem czyli sprężonych gazem CNG. Po zrealizowaniu dostawy tych autobusów, którą przewidujemy na wiosnę 2020 udział floty gazowej w naszym taborze wyniesie ponad 1/3. Nowe autobusy CNG zastąpią wyeksploatowane autobusy hybrydowe (diesel/elektryczny) Mercedes Benz CITO. Oprócz zakupu autobusów wniosek przewiduje szereg modernizacji i zakupów systemów, które zasadniczo wpłyną na jakość komunikacji publicznej Tarnowa i usprawnią działanie przedsiębiorstwa.

We wszystkich używanych przez nas pojazdach wymienimy autokomputery, czyli jednostki zarządzające pracą wszystkich systemów informacyjnych autobusu. Ta zmiana stworzy platformę informatyczną, która umożliwi zastosowanie pozostałych przewidzianych projektem systemów, a także pozwala na dalszy rozwój informatyczny naszego taboru w przyszłości. Nowe autokomputery poprawią także już bardzo wysoką precyzję dynamicznej informacji pasażerskiej przekazywanej w tej chwili do naszego Centrum Nadzoru Ruchu, miejskich tablic informacyjnych oraz Google Maps.

Doposażymy 100% naszych autobusów w kamery cofania, aby manewrowanie autobusami MPK było jeszcze bardziej bezpieczne. Dzisiaj takie urządzenia ma ponad 2/3 taboru.

Zamontujemy w całym taborze zupełnie nowy system liczenia pasażerów z najwyższą dostępną aktualnie na świecie precyzją zliczania, który na bieżąco będzie przekazywał do Zarządu Dróg i Komunikacji wiarygodne dane o potokach pasażerskich, co pozwoli na bardzo dokładną optymalizację siatki połączeń.

Zbudujemy pierwszy w Polsce system usprawniający ruch komunikacji miejskiej oraz ruch drogowy w mieście, którego zadaniem będzie zbieranie danych o wszelkich utrudnieniach i uszkodzeniach na drogach obsługiwanych przez MPK. Dane będą przekazywane w czasie rzeczywistym do Miejskiego Centrum Zarządzania Ruchem oraz ZDiK i znakomicie uzupełnią działanie budowanego w tej chwili przez Miasto zaawansowanego systemu ITS.

Zamienimy używaną przez nas dzisiaj do kontaktu z pojazdami analogową łączność radiową na najnowocześniej kodowaną, cyfrową radiostację DMR – podobną do używanych przez służby państwowe.

Dzięki nowym autokomputerom poszerzymy działanie naszego systemu informacji pasażerskiej o pierwszą w Polsce integrację MPK-ROWER MIEJSKI. Pasażerowie podróżujący naszymi autobusami zbliżając się do stacji Tarnowskiego Roweru Miejskiego otrzymają informację o ilości dostępnych tam rowerów miejskich. Ta zmiana wpłynie na poprawę intermodalności tarnowskiego systemu transportu publicznego.

Poprawimy wygodę korzystania z naszych autobusów poprzez poszerzenie informacji pasażerskiej o dynamiczną informację o przesiadkach możliwych na danym przystanku. Pasażer będzie poinformowany jakie linie odjeżdżają z każdego przystanku i dowie się o realnych godzinach ich przyjazdu na tenże przystanek.

Montowane autokomputery umożliwią montaż kasowników dostosowanych do obsługi kart płatniczych. Zamierzamy uruchomić płatności kartą płatniczą w systemie check-in/chceck-out, czyli opłata za przejechane przystanki, tak jak ma to miejsce w tej chwili w przypadku tarnowskiej karty miejskiej.

Zakupimy także 16 defibrylatorów AED, które wraz tymi, w które wyposażone będą kupowane autobusy oraz tymi, które są już na naszym wyposażeniu pozwolą na objęcie 25% pojazdów MPK w te ratujące życie urządzenia. Docelowo w ciągu kilu lat chcemy wyposażyć 100% taboru w defibrylatory AED, co znacząco poprawi bezpieczeństwo w Mieście i bardzo często zapewni znacznie szybszy dostęp do defibrylatora niż karetka pogotowania.

Dokonamy także przebudowy naszego warsztatu napraw bieżących w celu jego jeszcze lepszego dostosowania do obsługi autobusów gazowych.

Wartość całego projektu to ponad 10 mln zł brutto, wartość netto 8.18 mln zł, a dofinansowanie stanowiące 85% kosztów kwalifikowanych to kwota 6.95 mln zł.

Zamierzamy zrealizować wszystkie zadania objęte wnioskiem w okresie wiosna-lato 2020.

                   Logo województwa małopolskiegoLogo MPK TarnówLogo Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa