Szansa na rozszerzenie komunikacji

11/04/2019

W ostatnich dniach pojawiła się realna szansa na rozszerzenie komunikacji miejskiej. Obecnie miejskie autobusy obsługują trzy gminy – Pleśną, Lisią Górę oraz gminę Tarnów, jednak potencjał Spółki MPK Tarnów może być jeszcze bardziej intensywnie wykorzystany – podkreśla prezydent Tarnowa Roman Ciepiela.

Tarnowski Zarząd Dróg i Komunikacji zaoferował pozostałym gminom świadczenie usług przewozowych. Podczas spotkania, które miało miejsce w Urzędzie Miasta Tarnowa prezydent Ciepiela zadeklarował, że Tarnów mógłby koordynować informacje dla pasażerów, obejmujące również rozkłady jazdy prywatnych przewoźników i zrównać taryfy przewozów bez względu na strefę. W konsekwencji zostałyby ujednolicone koszty dla wszystkich gmin. W przygotowaniu jest również zmiana taryfy cenowej, gdzie uprzywilejowane będą bilety okresowe, których niższa cena ma zachęcić pasażerów do ich nabywania.

Prezes tarnowskiego MPK, Jerzy Wiatr podkreśla, że spółka jest zainteresowana zwiększeniem zakresu przewozów w sąsiednich gminach dodając, że dzięki temu będziemy mieć lepsze wykorzystanie taboru i kierowców, czyli lepszą efektywność spółki. Ważnym argumentem jest również fakt, że zwiększenie liczby przewozów nie spowoduje wzrostu stawki za wozokilometr z roku na rok lub będzie to mniejszy wzrost – mówi prezes Jerzy Wiatr. Warto również nadmienić, że obecnie MPK ma aktualnie nadwyżkę taborową w grupie autobusów średnich, dlatego spółka planuje niedługo kupić dodatkowe autobusy: 6 autobusów 12-metrowych.  – W rezultacie moglibyśmy szybko uruchomić nową linię, bez problemu nawet w tym roku – mówi Jerzy Wiatr. – Liczymy, że gminy Żabno oraz Dąbrowa Tarnowska podejmą decyzję o współpracy z nami pierwszej kolejności. W dłuższej perspektywie aż się prosi, aby autobusy tarnowskiego MPK dojeżdżały do Skrzyszowa, Wierzchosławic czy Wojnicza. Możemy pochwalić się jednym z lepszych w kraju systemów komunikacyjnych, bardzo punktualnym, bezpiecznym i bardzo komfortowym. Do tego nasza stawka za kilometr jest jedną z najniższych w Polsce w porównaniu z innymi firmami. Liczę na operatywność i odwagę włodarzy okolicznych gmin, a na pewno ich mieszkańcy bardzo docenią włączenie ich miejscowości do systemu komunikacyjnego Tarnowa.

Pomysł prezydenta spotkał się z aprobatą władz gmin, które podkreślały, że wysoka jakość usług przewozowych, komfort pojazdów czy dostosowanie do potrzeb matek z dziećmi i osób niepełnosprawnych będzie mile widziane przez mieszkańców korzystających dotychczas z prywatnych busów. Kwestią zasadniczą jednak są pieniądze. Aby doszło do porozumień pomiędzy Tarnowem a sąsiadującymi gminami zgodę muszą wydać rady gmin. Burmistrz miasta i gminy Wojnicz zadeklarował rekomendację radzie gminy proponowanego rozwiązania zaś burmistrz Żabna uznała ten pomysł za istotny dla mieszkańców ale o podjęciu decyzji zdecydują koszty. Po zakończeniu spotkania pani burmistrz została odwieziona miejskim autobusem do Żabna, a przejazd posłużył jako test i sprawdzenie czasu przejazdu.