Nasz wkład w rozwój komunikacji miejskiej Małopolski

19/12/2017

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne kilka dni temu sfinalizowało ostatni etap zakupu 40 nowych, ekologicznych, komfortowych, autobusów wpisując się tym samym na ważne miejsce w stosowaniu innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań poprawiających komfort pasażerów, jak również alternatywnych napędów w pojazdach komunikacji miejskiej.

Ponad połowa, bo 21 autobusów marki Scania, będzie zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG, co przyczyni się do obniżenia kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Wszystkie zakupione pojazdy będą przyjazne dla środowiska gdyż zostaną wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę ekologiczną EURO 6.  Warto dodać, że  w roku 2018, po zrealizowaniu wszystkich zakupów, tabor MPK będzie w 100% niskopodłogowy, klimatyzowany, bezpieczny, ekologiczny, a średni wiek tarnowskiej floty spadnie z 14 lat do 6.      

Cały tabor zostanie wyposażony w wewnętrzne tablice LCD, wyświetlające trasę przejazdu na skalowanej mapie. Każdy pojazd ma również zamontowane kasowniki współpracujące z tarnowską kartą miejską, co pozwala na korzystanie z tzw. taryfy przystankowej, tj. pasażer płaci tylko za przejechane przystanki. MPK już kila lat temu, również korzystając z unijnych dotacji, zbudowało Centrum Nadzoru Ruchu. Wszystkie autobusy są spięte w sieć, wyposażone w odbiorniki GPS, które podają lokalizację co 20 sekund. Pasażer może sprawdzić na smartfonie gdzie znajduje się dany autobus, a co najważniejsze, kiedy dokładnie przyjedzie.

Innowacją, pierwszą w Polsce, będzie zastosowanie elektronicznej integracji autobusów miejskich z transportem kolejowym. Istota systemu polegać będzie na tym, że w autobusach, które przejeżdżają w okolicach dworca PKP, już kilka przystanków wcześniej, na monitorach LCD będą wyświetlane najbliższe przyjazdy i odjazdy pociągów.

Powyższe, nowoczesne rozwiązania i udogodnienia są możliwe dzięki dotacji z Unii Europejskiej, która została przyznana Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. Na uwagę zasługuje fakt, że wniosek Spółki, którego wartość to prawie 40 mln złotych netto, został najwyżej oceniony spośród innych dużych projektów z działania 4.5.2.